חיסון יהודי

שלום לכן יקרות ואהובות,

כולנו, כל עמ"י, מתמודדים בימים אלו עם סגר שלישי.

אצלנו בבית יש 3 מאומתים, השאר בבידוד:)

כמונו רבים בסיטואציה זו, וחלילה שלא נתנסה במורכבות וסבוכי הקורונה, אך בכל אופן ...

מה שעובר לי כעת בראש זהו המושג "חוסן". 

 

 

איזה כוח יש לנשים להמשיך להתנהל בבית עם ילדים מחוץ למסגרות,

עם העבודה בתנאים הכ"כ מאתגרים, איך נשמור על השמחה ושגרה במציאות אי וודאות לאורך זמן?

החוסן הנפשי האדיר שיש לעם שלנו, לנשים היקרות וצדקניות הוא העומד לצידינו בזמנים לא פשוטים.

 

בשבת שעברה פתחנו בספר שמות, ספר שכולו חוסן של עמ"י בגלות, והמחשבה הראשונית שעלתה בי היא "בזכות נשים צדקניות נגאלו ובזכותן עתידין בנ"י להיגאל".

חוסן נפשי עובר כחוט השני לאורך הדורות. שפרה ופועה אומרות לפרעה כי לא כנשים המצריות הנשים העבריות- האור החיים מדייק את השוני בין נשים עבריות למצריות- העבריות משכילות הן, יש להן את האמונה והביטחון שלעם ישראל יש המשכיות תפקיד וקיום. עוצמת גדולתן של הנשים בכל הדורות שבזכותן עתידים ישראל להיגאל, היא שנשות ישראל לא ראו רק את הרגע העכשווי ואת היום. אלא הן ראו, באמצעות חוסן האמוני והנפשי שלהן, את הטווח הארוך והמחר.

 

 

מהו חוסן?

האם חוסן הינה תכונה מולדת, ואם לא כיצד רוכשים אותה?

המושג חוסן (resilience)  הוא מושג רחב, הכולל בתוכו מגוון מרכיבים והיבטים חינוכיים ופסיכולוגיים. יחד עם זאת, חוקרים רבים בחנו את המשאבים האישיים והקבוצתיים המאפשרים לאדם להתמודד עם מצבי לחץ. האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה מציינת שחוסן נפשי אינו תכונה מולדת, אלא צירוף של מחשבות, התנהגויות ופעולות שאפשר ללמוד ולפתח בכל אדם. 

לכן, בפיתוח החוסן הנפשי ישנו דגש על זיהוי המחשבות והאמונות, כאלו שמגבילות וכאלו שתורמות לקידומו האישי של מי שזקוק לו. כמה מהן תכונות אישיות, כגון: תושייה, תפיסת מצבים כאתגר, חוש של שליטה, אמונה עצמית, ורצון עז לחיות, ואחרות תכונות חברתיות, אינטראקציה בינאישית, סיוע סוציאלי, הענקת חום ואהבה. 

 

 

חוסן - מלשון חיסון

בחיסון אנו מקבלים מנה מוחלשת של נגיף ברמה שהגוף שלנו יכול להתמודד ולייצר נוגדנים לנגיף כך שכשיתקוף אותנו הנגיף יהיו לנו בגוף את נוגדנים להתגונן מפני החיידק או הווירוס. כך הדבר בחוסן, האתגרים הקטנים היומיומיים בונים אותנו וע"י כך אנו בנויים יותר לקראת אתגר עתידי, ישנו פתגם שאומר "מה שלא הורג – מחשל' (פרידריך ניטשה), התובנה ש "הייתי כבר במצבים קשים יותר" נותנת כח ומסייעת לא להיגרר למצב רוח סוער או היסטרי, ולא ליפול לתחושות חוסר אונים ופחד. כל חוויה שחווים אותה בפעם הראשונה, היא הרבה יותר מסעירה מאשר חוויה מוכרת שחוזרת פעמים נוספות. 

אך ישנו צד שני למטבע.

החוסן הנפשי, כמוהו כקופסה חזקה ששומרת על מה שבתוכה. כשחובטים בה פעם אחר פעם, גם אם אינה נשברת, היא הולכת ונחלשת, ולבסוף עלולה להישבר כליל. בהיבט הנפשי, צרות וייסורים פוצעים את החוסן הנפשי, סודקים אותו, ובמקרי קצה עלולים גם להכריע אותו.

צמיחה מתוך משבר והתחזקות מתוך ייסורים, אלו בוודאי תהליכים רצויים וגם אפשריים, אך אינם אוטומטיים.

התובנה שהפתרון הנכון  איננו 'להיות ברוגז' עם הרגשות שלי, צריכה להוביל אותי להתמודד עם הרגשות שלי, גם אם הם קשים וכואבים. לתת להם מקום, לתת להם ביטוי, להקשיב להם ואף לענות להם. לשאוף לחבר את הרגשות אל מקורות הכח והאופטימיות שלי, להביא את האופטימיות אל הלב. וגם אם לפעמים צריך להדחיק, כי אי אפשר אחרת, יש לשאוף שזו לא תהיה תבנית קבועה אלא זמנית וארעית בלבד. יש לשאוף שההתחזקות לא תתבסס על השתקת הרגשות אלא על העלאתן.

אחד הרגשות שאנו מדחיקים הוא הפחד – פחד מהבלתי נודע, מאיך יהיה, ולאן פנינו ... אני אישית בעבר חשבתי שהנכון הוא לא לתת מקום לפחד לזחול פנימה, אך הפחד נשאר שם. אולי הוא מכוסה אבל הוא שם. ואז שמעתי ממישהי שדברה על חוסן טיפ עצום להתמודדות עם פחד שאני שמחה לשתף איתך הטיפ הזה נותן לי את הכוח והחוסן הנפשי מהפחד. וכך היא אמרה : פחד צריך להסתכל לו בעיניים, לדבר איתו, ללמוד להקשיב לפחד, לנהל איתו שיח ללמוד לחיות אתו. לא, לא לדחוק אותו לפינה מוסתרת והכי חשוב לזכור כי את המובילה בדרך הזו והפחד לצידך, לא לתת לפחד מעמד של מוביל ומכתיב סדר היום ,זה התפקיד שלך! את, את מובילת הדרך!

 

 

חשבי דקה

מהו חוסן בשבילך?

מהן האסוסיאציות שעולות לך? 

בטחון, אמון, חיסון ,יציבות ,שגרה ,ניסיון העבר, חוזק ועוד...

זה המקום להוסיף משלך.

 

 

החוסן שלנו נבחן בשעת אתגר, אז נבדקת רמת הביטחון שלנו, ההודאה על מה שיש, האמונה שהכל לטובה, החוזק שלנו להתמודד עם הבלתי צפוי.

כמובן שהתשובה הראשונית שלנו לבנית וחיזוק החוסן הוא חיזוק בביטחון ואמונה שהכל מאתו יתברך. כן. להקדיש כמה דקות יומיות ללימוד פרקים בביטחון ואמונה, ומתוך כך לחזק את ראיית  הטוב שהקב"ה מעריף עלינו בכל יום. באופן אישי, לפני כמה שנים קראתי על הכוח של ההודאה, והרגלתי את עצמי להגיד מזמור לתודה, סתם כך באמצע היום, ועל אחת כמה וכמה כשאני חשה בהארה של טוב. הילדים שלי התרגלו שאני נעמדת ואומרת "מזמור לתודה".

 

כל אחת יודעת מה יעצים בה את החוסן, לכל אחת יש את הדבר שממלא אותה ונותן לה כוח פנימי.

מה מיוחד בכדור שמקפיצים אותו והוא מקפץ החזרה, הגמישות שבו. אם נקפיץ כדור מחומר שאינו גמיש הכדור ישאר על הרצפה ואף עלול להישבר. במצב של התמודדות – הגמישות תעזור לנו לצמוח, הגמישות הזו נרכשת לאורך זמן ע"י השקעה  ומילוי המצבר הפנימי זמן איכות גם אם הוא לא רב בכמות. המטרה היא לחשוב על זה ולתת את הדעת לפני שמגיע שעת התמודדות, לאחת זה הליכה משחררת בערב, לשניה זהו ספר טוב, הרצאה, או ביקור אצל חברה. אחת זקוקה לכך אחת ליום ואחת פעם בחודש, ובלבד שנשמור על מצבר מלא.

 

שנו חכמים בברייתא:

"לְעוֹלָם יְהֵא אָדָם רַךְ כַּקָּנֶה וְאַל יְהֵא קָשֶׁה כָּאֶרֶז"- מסביר הדובר מישרים הרב שבדרון זצ"ל,

רך כקנה שכשתעבור עליו רוח – התמודדויות ניסיונות ח"ו, יהיה כקנה והמכה לא תשבור אותו אלה יתרומם עם חלוף הרוח.

 

 

בברכת בריאות איתנה 

שלך, רותי סירוטה

 

 

יש לך תובנות לשתף אותנו?

טיפים? עיצות לחיזוק החוסן האישי?

כתבי לנו >>

תגובות


סימוני אהבתי: 11

זהבה

תודה רותי
כמה כח קיבלתי.


סימוני אהבתי: 27

d.s

מרגישים שהדברים נכתוב מהלב