אמא – קורונה – ילדים - בית - עבודה, כן, זה אפשרי!

 

עניני העבודה מהבית בעידן הקורונה מלווה אותנו כבר תקופה של כמה חודשים ואיש אינו יודע לצפות לאין פנינו מועדות.

דילמת איזון בית עבודה צצה ועולה שוב ושוב מחברות רבות בפורום.

 

כמו בכל מציאות, למציאות הנוכחית ששמה "עבודה מהבית" יתרונות וחסרונות, וראשית כדאי מאוד שנכיר את המצב, וכך נוכל להתנהל נכון יותר בחודשים אלו.

העבודה מהבית יכולה להתאים לכולנו, אם רק נשכיל להכיר את האתגרים שהיא מעמידה בפנינו.

 

 

המעלה הגדולה והראשונה בעבודה מהבית היא שאנחנו עובדות במקסימום צניעות. הדבר הטוב ביותר לאישה הוא לשבת בסביבה הפרטית שלה ולעבוד כשהיא באהל. המעלה הטכנית היא חסכון בזמן הנסיעות וגמישות בשעות העבודה.

 

כדי להרוויח את המעלות הללו צריך לדעת לנהל את העבודה באופן נכון.

מוכרח להיות בידול ותיחום של שעות עבודה ושעות בית. כשמתזזים במקביל בין בית לעבודה התפוקה בשתי החזיתות תהיה מאד ירודה. אלו לא חייבות להיות שמונה שעות רצופות כמו במשרד, אבל הן חייבות להיות מוגדרות וקבועות.

 

אני ממליצה לך למלאות את הטבלה באופן אישי של מעלות וחסרונות עבורך,

לנוחותך - מצו"ב קובץ להורדה.

 

מעלות

חסרונות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לשושי 5 ילדים, הקטן שביניהם בין שנה וחצי, והבכור בן 8. היא עובדת 9 שעות מהבית, הילדים יוצאים בשמונה וצריך לאסוף אותם בארבע. לשושי יש בין 8:15-15:30 שבע ורבע שעות, היא חייבת להוסיף עוד כמה שעות כל יום כדי להשלים את 9 שעות העבודה, היא קמה מוקדם ומשלימה שעה אחת עוד לפני שה"חברה" שלה קמים, אח"כ היא עושה הפסקה, מארגנת את כולם ומפזרת אותם למוסדות הלימוד. בערב אחרי ההשכבה היא מגדירה שעה נוספת לעבודה, כך היא מספיקה להשלים את המיכסה היומית.

מה שטוב בביתה של שושי לא בהכרח מתאים אצלך. אופי העבודה שלך שונה, גיל הילדים וכו'. אך גם את תוכלי לבנות לעצמך דפוס עבודה "נוקשה – גמיש" המתאים לך ולמשפחתך...

כשהדברים יהיו כתובים הם ברורים יותר גם לך! תוכלי לדון ולשוחח על כך עם בני המשפחה, או חברה מנוסה ביתר קלות, ולמצוא פתרון לאתגר שעומד בפניך. אני ממליצה שתתייחסי לכל אחד מהאתגרים שרשמת ותני לו מענה מדויק, איך תקלי על עצמך למרות החסרון.

אגב, מה שהוא חסרון לאחת אינו בהכרח חסרון גורף לכולן :)

הטבלה היא כלי נפלא, אמצי לך את השיטה גם לארגון שעות העבודה, רשמי בה את שעות העבודה/ הפסקות באופן מאורגן וקבוע, כך תוכלי לעקוב אחר שעות העבודה וגם יעיל לשיתוף ולאירגון המשפחתי.

 

 

 

מי שלא מצליחה בשום אופן לעבוד מהבית?

 

 

אלו שלא מצליחות בשום אופן להגיע לתפוקה מהבית הן בדרך כלל הן בחורות לא נשואות או אמהות לקטנטנים.

גם אתן יכולות ליהנות מהעבודה מהבית אם כי אני ממליצה לכן להתנתק לשעות העבודה, ואף אם רק מרחק קטן.

ממליצה לכן למצוא לעצמכן סביבה שקטה ונפרדת, גם כאשר המשרד סגור. מקום כמו ביתה של שכנה מבוגרת, אצל ההורים, במחסן או ביחידה נפרדת שבו יהיה ניתן לעבוד תוך ניתוק מהסביבה הביתית ההומה, זה יאפשר לכן ליהנות מהחיסכון בזמני הנסיעות, אך למנוע את הסח הדעת בעבודה, והגדרה ברורה לשעות עבודה.

שימי לב שאם את מוצאת לך מקום קרוב לבית את גם יכולה " לקפוץ" לעבוד או להשלים שעות בזמנים לא שגרתיים.

 

דבר נוסף הוא שלימות, שמעתי מאדם גדול שנקיפות מצפון הם עצת היצר... מי שחוששת לגזל יכולה להתייעץ עם מורה הלכה, עיצה נוספת היא להוסיף כמה דקות עבודה כל יום כדי שאם לא היה לך רצף או ריכוז את משלימה את החסר.

והעיקר לא להיסחף לחששות, לעשות חושבים באופן אישי או עם בני הבית או אדם גדול, להחליט על אסטרטגיה בה אנו משלימות את החלק שנראה לנו שיש בו חשש גזל זמן ואז לעבוד בשלימות ובמסירות!

 

כישור נוסף ונחוץ בסטטוס העבודה החדשה הוא 'תקשורת מרחוק'. תקשורת כתובה אינה דומה לתקשורת דבורה, וקשר מרחוק אינו דומה לקשר קרוב פיזית.

עובדת שנפרדה מהמשרד והעבירה את המחשב הביתה צריכה ללמוד את צורת ההתנהלות. כשהבוס רחוק הוא עלול לא להבין מדוע המטלה שקבלתי אורכת כל כך הרבה זמן, ראש הצוות לא יכולה לגשת למחשב, לכוון אותי, לסדר תקלה טכנית. גם את ההצלחות והפעולות שהצלחתי לבצע ביעילות הממונים לא רואה מיד.

 

אנחנו צריכות להיות מודעות לכך שכעת נדרש לנו כישור נוסף שנקרא 'תקשורת מרחוק'.

 

 

הנה כמה טיפים לתקשורת נכונה מרחוק:

 

1. תיאום ציפיות - בני תיאום צפיות מלא עם המנהלים שלך, דאגי לעדכן ( עדיפות בכתב) על שעות העבודה שלך, מתי מתאים לך לקבוע ישיבות עבודה. אם קורה שאת משנה את שעות העבודה עדכני על כך במייל מראש וכך תמנעי אי הבנות וחוסר נוחות.

 

2. דאגי לשקט ולנוחות מריבית בפגישות העבודה שתוכלי להיות בפניות מלאה לשיחה, במקרה והשיחה תופסת אותך בזמן לא נוח מומלץ לשקף זאת ולדחות את השיחה לזמן מתאים יותר.

 

3. גלי קשב מלא בשיחות העבודה, הקשיבי היטב להוראות והיי קשובה, הקשבה היא המפתח להצלחה בשיח. התענייני בנקודת מבטו של הזולת, אך אל תחששי לגלות עמדה שונה כל עוד את עושה זאת בעדינות ובהתחשבות.

 

4. דעי להסביר את עצמך. שקפי קושי או אתגר גם אם את חושבת שתוכלי לפתור אותו לבד, כך שאם ייווצר עיכוב בהתקדמות העבודה ובלוחות הזמנים לא תרגישי חוסר נעימות שלא שיקפת כשהיה פתיר, ובכך תימנעי אי הבנות מיותרות, ולחצים מיותרים.

 

5. היי ברורה, בהירה ונעימה.

 

 

בהצלחה לכולן, ובתפילה שנהיה שליחות טובות בפרנסת בתים של תורה

לכל שאלה או הערה את מוזמנת לפנות אלי,

רותי סירוטה rci@temech.org

תגובות


סימוני אהבתי: 19

צ.קליין

וואו. כמה ידע במאמר קצר.
הטבלה ממש יעילה, ממליצה לכל אחת להוריד ולהשתמש.