טיפים לפיתוח יכולת למידה עצמית

מה זה אוטודידקט?

רכישת השכלה באופן עצמאי או באופן עצמאי למחצה.

ליכולת למידה עצמית משקל רב בקורות החיים וגם בחיי היום יום שלנו, אז איך עושים זאת נכון?

 

 

ארגון סביבה לימודית:

זהו החלק החשוב ביותר בעת הלמידה העצמית ולו מספר נקודות עיקריות:

שמירה על סביבה נקייה ומסודרת והסתרת דברים שמפריעים לעין.

בניית סביבת למידה נוחה, ישיבה על כיסא נוח והצבת מסכים בגובה העיניים.

אמצעי הדרכה שמסייעים לתהליך הלמידה: ספר, מאמרים, מצגות ועוד.

כלי עזר שמאמנים את המוח ומשפרים אותו מבחינה מחשבתית ומוטורית.

 

 

בצעי היכרות עם עצמך:

1. גלי מהן היכולות האישיות שלך - באיזה תחומים את טובה ובאיזה פחות?

2. גלי מהו קצב הלמידה שלך - האם הקצב שלי מהיר או איטי ביחס לאחרים?

3. גלי מהו סגנון הלמידה שלך - האזנה להקלטות, קריאת מאמרים, קריאת ספרים, צפיה במצגות וכו'.

4. גלי כיצד להניע את עצמך ללמידה.

 

 

שיטות למידה:

1. למידה רציפה: קריאה של כל החומר עד סופו, במידה ומשהו לא ברור חוזרים אחורה ולומדים.

2. למידה מחולקת: קריאה של החומר ואם משהו לא ברור עוצרים, לומדים ורק לאחר מכן ממשיכים.

 

 

עקרונות הלמידה:

הנעה לפעולה - פעולות שגורמות לאדם לבצע פעולה (פרס, סיפור, אתגר, עונש, קנס ועוד).

האתגר שמציבים יכול להחזיק לטווח ארוך מתוך מוטיבציה להצליח.

הבנה - היכרות עם מטרתנו הסופית, קריאת חומרי הלימוד תיאורטיים והבנתם באופן מוחלט.

עשייה - יישום חומרי הלימוד התיאורטיים באמצעות התנסות אקטיבית.

חזרתיות - חזרה על החומר, ביצוע רענונים כדי לשמור על מהירות השליפה.

התאמה לבן אדם - להתאים את מערך הלמידה ליכולות שלנו - כמות החומר, דרגת הקושי, הסברים וזמן לימוד.

 

 

המלצות ללמידה יעילה:

1. התנסות אקטיבית - דרך זו היא היעילה ביותר מכיוון שהיא יוצרת עניין ורצון ללמוד, מקרבת אותנו למצב האמיתי, מפתחת את היכולת לזיהוי ופתרון בעיות ומשפרת את הזיכרון.

2. ניסוי וטעיה - הלומד קורא את החומר לבדו, טועה ומתקן את עצמו.

3. התלמיד חוקר את בעיות, מבצע פעולות לפי הדרכה כתובה ומתקדם לפי רמזים שפזורים בתרגיל.

4. פתרון מטלות באופן קבוצתי חוסכת זמן, מעלה את הביטחון של התלמידים החלשים יותר ומשפרת יכולות עבודה בצוות.

5. הגדרת מטרות וקבלת חיזוקים חיוביים שיעודדו וידרבנו.

6. חלוקת החומר למערכי שיעור והקצאת זמנים ברורים לכל נושא.

7. לקבוע מועד אחרון בהחלט לסיום הקורס (בפרק זמן סביר שאינו לוחץ).

 

 

האם כדאי ללמוד בקבוצה?

יש הטוענים שלמידה יחידינית יעילה יותר, וריבוי דעות מוביל לריבוי בעיות ויוצר בלאגן אחד גדול.

מנגד יש כאלה שהחברה  מדרבנת אותם ללמוד. על כל לומד להכיר את עצמו ולדעת האם קבוצה תסייע לו בלימוד, או שתהווה חגיגה חברתית (חשובה כלשעצמה...), אבל בזבוז זמן.

 

 

חסרונות הלמידה בקבוצה:

חברה אחת שלא מרוכזת כל כך יכולה להרוס לכולם.

למידה בקבוצה בעצמה מתחלקת לתתי קבוצות קטנות יותר.

ריבוי דעות, לא תמיד מקבלים את הדעות של שאר חברי קבוצת הלמידה.

לא כולם יבינו את החומר ויזכרו מידע חלקי בלבד.

למידה בקבוצה יכולה לסייע כאשר אנחנו כבר מומחים ומכירים את החומר בצורה טובה מאוד ואז אנחנו יכולים לצבור ביטחון עצמי וניסיון הדרכתי בזמן שאנחנו מלמדים את שאר חברי הקבוצה.

 

 

יתרונות הלמידה בקבוצה:

משפר את יכולות העבודה בצוות.

ניתוח ופתרון בעיות בצורה צוותית, כך שחלשים נעזרים בחזקים.

דיון והצגת רעיונות קבוצתיים לפתרון בעיות.

עמידה במטרות לפי קצב עבודה מוגדר.

 

 

המלצות ללמידה קבוצתית:

תכנון העבודה - הגדרת נושאים מראש.

להגדיר לוח זמנים לכל נושא.

קריאה קבוצתית מודרכת.

להגדיר הפסקות קבועות.

יש לתת לכל משתתפת זמן להביע את דעתה ולהציג את הפתרון שלה.

מומלץ לבצע ראיונות ומבחנים אחת לשניה, כהתנסות ותרגול.

 

 

בהצלחה!